509 113 065 Pon- Ndz 6:00 - 22:00 info@trenerpersonalny-katowice.pl
Dlaczego warto praktykować jogę? 14 powodów

Dlaczego warto praktykować jogę? 14 powodów

Czym jest joga?

Jak dobrze wiadomo najlepiej uczyć się od starszych. Joga sama w sobie według różnych źródeł ma ponad 5000 lat i była systemem religijnym. Pozycje, które przyjmujemy w jodze (asany) mają swoje znaczenie i służyły do modlitw. Jednak nasza obecna kultura i szkoły jogi takie jak Hatha, Vinyasa czy Ashtanga niewiele mają wspólnego z religią. Zamiast zagłębiać się w otoczkę religijną szkoły te praktykują asany w celu poprawy zdrowia, czyli czerpią z tego co najlepsze dla naszego organizmu.

W poniższym artykule chciałbym przybliżyć wam wiele korzyści wynikających z regularnej praktyki jogi, choć jak wiadomo dla każdego postępy mierzymy troszeczkę inaczej. Większość korzyści jakie tu wymieniam opieram nie tylko na własnym doświadczeniu, ale także na różnych badaniach naukowych oraz książkach, z którymi miałem styczność na przestrzeni lat.

Kiedy możemy odczuć te korzyści? Dla każdej korzyści czas jej osiągnięcia jest różny, tak samo jak dla indywidualnych osób, jednak większość osób praktykujących kilka lat jak i wiele źródeł podaje czas 6 tygodni (regularnych sesji jogi) jako wystarczający do osiągnięcia większości z nich.

 

Korzyści wynikające z praktyki jogi:

  1. Poprawa metabolizmu 

    regularna praktyka stymuluje narządy wewnętrzne co przyczynia się do poprawy krążenia i perystaltyki jelit, a także pozytywnie wpływa na żołądek – co  z kolei pomaga w kontroli apetytu i wagi. Regularne ćwiczenia obniżają także ryzyko zachorowania na choroby żołądkowo-jelitowe.

  2.  Wpływa prozdrowotnie na mięśnie

    co za tym idzie wzmacnia je oraz przyczynia się do podniesienia suchej masy mięśniowej, ale także, i co najważniejsze rozciąga mięśnie co zwiększa gibkość i pomaga zapobiegać wielu kontuzjom. Sesje jogi są przemyślanymi układami asan, które pozwalają na równomierny trening wszystkich partii ciała.

  3.  Koryguje wady postawy 

    oraz przyczynia się do ogólnej poprawy naszej postawy. Praktyka asan wymusza na nas utrzymywanie odpowiedniej krzywizny kręgosłupa pod wieloma różnymi kątami, co jest świetnym treningiem dla mięśni przykręgosłupowych. Powoduje to, że przestajemy się np. garbić, jest to korzyść, którą można zauważyć już po kilku sesjach. Warto tutaj wspomnieć, że regularna praktyka poprzez wzmacnianie mięśni w okolicach kręgosłupa zwiększa jego ukrwienie oraz ukrwienie całych pleców, a także wzmacnia nasz system nerwowy, co przekłada się na zmniejszone ryzyko zachorowania na stany zapalne nerwów.

  4. Likwiduje bóle pleców, stawów oraz skurcze 

    dzięki poprawie elastyczności i wytrzymałości mięśni ćwiczenia jogi przyczyniają się do dużej ulgi bądź całkowitego zaniku bólów stawów oraz mięśni.

 

   

 5.  Poprawia gospodarkę hormonalną 

podczas wielu asan i technik oddechowych zostają pobudzone gruczoły dokrewne takie jak przysadka, nadnercze, czy tarczyca, a to pozwala na bardziej harmonijną ich pracę, oraz regulacje wydzielanych hormonów.

  6. Jest korzystna dla serca

dobra sesja jogi wpływa na serce jak trening cardio, a to zmniejsza ryzyko zawału serca, miażdzycy i cukrzycy. Regularna praktyka jogi obniża i reguluje ciśnienie krwi, co też pozwala na lepsze utlenienie organizmu. Jak wynika z badań praktyka jogi przez dłuższy czas pozwala także zmniejszyć ryzyko ataków palpitacji serca u osób z arytmią.

   7. Poprawia odporność organizmu

według Norweskich naukowców praktyka jogi podnosi poziom odporności na poziomie komórkowym już w godzinę do dwóch od rozpoczęcia ćwiczeń.

joga-relaksacja
    8. Pozwala rozluźnić i zrelaksować organizm

poprzez asany i regularny oddech nasz układ nerwowy i mięśnie rozluźniają się. Ćwiczenia pozwalają nie tylko na głębsze zrozumienie mięśni podczas napięcia, ale i w stanie relaksu. Joga relaksuje nie tylko ciało ale i umysł, pozwala zdystansować się od codziennych problemów i pomaga łatwiej radzić sobie z agresją i stresem, dodatkowo wpływa na prawidłowe unaczynienie mózgu co poprawia naszą koncentrację.

    9.  Poprawia koordynację ruchową i refleks

a także balans i zmysł równowagi ciała. Sztuką w jodze nie jest umiejętność przyjęcia pozycji lecz utrzymania jej w czasie przy równoczesnym rozluźnieniu mięśni, co dla wielu nowicjuszy może wydawać się nie lada wyzwaniem, ale jest tego warte.

    10. Joga sprawia że jesteś wyższy 

podczas ćwiczeń jogi nie ma mowy o garbieniu się, co automatycznie dodaje nam ok 1 cm wzrostu, ale regularna praktyka pozwala na zmniejszenie nacisku kręgosłupa na dysku i pozwala skorygować ich umiejscowienie w kierunku prawidłowej postawy. Sam podczas regularnej praktyki jogi niejednokrotnie dokonywałem pomiarów mojego wzrostu oraz moich podopicznych. Większość osób już po jednej sesji mogła pochwalić się “urośnięciem” o centymetr. Wynika to z natury życia, gdyż nieustanna postawa na dwóch nogach i codzienna walka z grawitacją zmniejszają naszą przestrzeń międzykręgową, mówiąc prościej poprzez dzień powoli “kurczymy się”. Joga pozwala nam na powrót do stanu rozluźnionego kręgosłupa, czyli stanu w jakim jesteśmy zaraz po przebudzeniu- rano także jesteśmy nieco wyżsi niż pod wieczór.

11. Spowalnia procesy starzenia się organizmu

relaks, spokojny, rytmiczny i głęboki oddech wraz w połączeniu z asanami pomogą odjąć od naszej metryczki kilka lat. Poza wieloma korzyściami jakie wymieniłem wyżej, joga odmładza. Regularna praktyka pomaga uelastyczniać skórę, pozbyć się z niej toksyn, a także w pewnym stopniu zredukować zmarszczki.

12. Pomaga w regeneracji 

krótka sesja jogi po treningu siłowym to doskonałe dopełnienie treningu. Rozciąganie po dużej pracy mięśni przyczynia się do rozerwania większej ilości miofibryli czyli pojedynczych włókien mięśniowych. Brzmi to strasznie ale takiemu samemu procesowi rozerwania mięśnie ulegają podczas treningu siłowego, co za tym idzie wspomagamy więc efekty treningu siłowego i pozwalamy na odbudowę większej ilości włókien. Asany po treningu siłowym pozwalają także na lepsze ukrwienie trenowanych partii co zwiększa też proces regeneracji mięśnia poprzez dostarczenie większej ilości składników odżywczych.

zajęcia-joga

13. Joga przyjacielem każdej kobiety

poza wieloma wymienionymi korzyściami wspólnymi dla obu płci, znajdują się także korzyści, które mogą z niej czerpać wyłącznie kobiety:

– pomaga przy nieregularnych miesiączkach, a także zmniejsza ból podczas fazy miesiączkowania

– zmniejsza ryzyko poronienia ciąży

– służy prozdrowotnie podczas ciąży- pomaga w poprawie nastroju kobiet będących w trakcie bądź po leczeniu raka piersi.

14. Pomaga poznać siebie

Joga nie tylko harmonizuje nasze ciało i umysł, ale także pozwala nam na uspokojenie i relaks umysłu co pomaga nam w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji oraz w walce ze stresem. Dłuższa praktyka jogi pozwala człowiekowi na pogłębienie wiedzy o własnym organizmie.

 

Czy warto praktykować jogę?

Uważam że tak, oczywiście zdarzają się negatywne skutki praktyki jogi jednak najczęściej wynikają one z błędnej postawy podczas ćwiczeń, bądź chęci wejścia w asany, które wymagają wiele doświadczenia i praktyki. Dlatego osobom chętnym do rozpoczęcia praktyki polecam udać się na zajęcia do doświadczonego instruktora co pozwoli nam na odpowiednią naukę i pomoże w zrozumieniu wielu zagadnień i problemów, jakie mogą się pojawić podczas naszej praktyki.

Sam jestem ogromnym fanem jogi, która wraz z rozciąganiem znajduje się w każdym oferowanym przeze mnie pakiecie treningowym. Uczestniczyłem w zajęciach jogi akademickiej dla instruktorów, pochłonąłem mnóstwo książek dotyczących jogi, regularnie praktykuję. Jeśli natomiast interesuje was np. tylko trening z zakresu jogi – również serdecznie zapraszam Was do kontaktu.

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Close Menu