509 113 065 Pon- Ndz 6:00 - 22:00 info@trenerpersonalny-katowice.pl
Podstawowe zasady suplementacji białkiem

Podstawowe zasady suplementacji białkiem

Podstawowym budulcem naszego organizmu jest białko. Jest obecne w hormonach, przeciwciałach i enzymach, które są ważne dla prawidłowego funkcjonowania. Białka składają się z aminokwasów, które dzielmy na endogenne – te, które nasz organizm produkuje sam i egzogenne – tych nasze ciało nie jest w stanie wyprodukować i musi je pobierać z pożywienia. Białka budują  nasze mięśnie i są odpowiedzialnie za proces ich regeneracji.

Rodzaje białka:

Białka możemy dzielić na:

  • Białka wolnowchłanialne – aminokwasy wchodzące w ich skład są przyswajane do organizmu stopniowo i przez dłuższy czas. Ten rodzaj białek wprowadza nas w stan anaboliczny, czyli czas w którym nasze mięśnie rosną. Rozsądnym wyjściem jest przyjmowanie ich na noc, gdyż podczas snu wydzielamy kortyzol, który częściowo powoduje katabolizm.
  • Białka szybkowchłanialne – te białka stosunkowo szybko są trawione i trafiają do naszej krwi. Właśnie ze względu na szybkość z jaką dostarczamy składniki odżywcze dla naszych mięśni białka te są najlepszym rozwiązaniem bezpośrednio po treningu.

Popularne na rynku rodzaje białek wolnowchłanialnych

  • Kazeina – uwalniane przez nią aminokwasy dostają się do krwi stopniowo oraz wprowadzają nasz organizm w fazę wzrostu. Właśnie przez swój długi czas wchłaniania jest świetnym rozwiązaniem przeciwko katabolizmowi mięśniowemu. Na rynku znajdziemy również micelarną kazeinę czyli taką, która występuje naturalnie w mleku. Uważa się, że to najwolniej rozkładalne białko. Kazeina micelarna jest bogatym źródłem białka, które wywołuje najlepszą retencję i utylizację azotu.
  • Owoalbumina – to najczęściej spotykany rodzaj białka występujący w jajkach. Jest to białko o najwyższym stopniu wydajności. Zawiera pełny profil aminokwasowy, dużą dawkę BCAA oraz cechuje się wysoką wartością biologiczną. Ten rodzaj białka działa silnie anabolicznie. 
  • Koncentrat białek serwatkowych WPC – to najbardziej optymalna kombinacja aminokwasów i peptydów na rynku. Oprócz wprowadzania organizmu w stan anaboliczny, podnosi odporność naszego organizmu. Jest to jeden z najbardziej znanych produktów na rynku suplementów. 
  • Izolat białka sojowego – zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne w ilościach  zapotrzebowania dziennego naszego organizmu. Reguluje gospodarkę hormonalną, a także pomaga w budowaniu komórek kości. Jest to najlepszy wybór dla osób chorujących na cukrzycę, ponieważ podnosi aktywność insuliny oraz hormonów tarczycy. Aminokwasy w nim zawarte obniżają poziom cukru we krwi. Przeciwdziała utracie azotu, ponieważ jest wydalane z naszego organizmu najdłużej ze wszystkich białek.

Niemniej popularne białka szybkowchłanialne

  • Izolat białek serwatkowych – Najczystsza na rynku forma białek serwatkowych. Bardzo dobrze trawione białko, które nie zawiera laktozy ani tłuszczu co pozwala na budowanie beztłuszczowej masy mięśniowej. Szybko się wchłania, prawie w całości, co zapewnia szybszy transport  aminokwasów i BCAA do krwiobiegu. Cechuje się silnym działaniem anabolicznym. 
  • Hydrolizat białek serwatkowych – najszybciej przyswajalna forma białka, która bardzo dobrze wpływa na regenerację potreningową. Dodatkowo białko to stymuluje produkcję insuliny.

Jak wybrać odpowiednie dla siebie białko?

Podczas wyboru białka, warto wiedzieć jaki dokładnie mamy cel. Jeśli  chcemy zbudować dobrą masę mięśniową  i prawidłowo odżywiać nasze ciało, warto wybrać białka wolnowchłanialne, ze względu na ich wartości i wolny czas rozpadu. Warto przyjmować je wieczorem, a  przy tym wygospodarować przynajmniej 8 godzin nas sen, ponieważ właśnie podczas snu nasz organizm rośnie. Jeśli zaś  bezpośrednio po treningu chcemy dostarczyć największą ilość białek by zmaksymalizować  anabolizm warto zainwestować w białka szybkowchłanialne.

Jeśli zainteresował Was ten wpis, zapraszam również do opublikowanego jakiś czas temu poradnika dotyczącego suplementacji BCAA.

Dodaj komentarz

Close Menu